SQlab x Fietsvrouwen Testevent!

op October 24, 2023

Op 29 september hebben wij met veel plezier een evenement georganiseerd in samenwerking met Fietsvrouwen.cc. Tijdens dit evenement kregen acht Fietsvrouwen uitleg over SQlab en zadelpijn, en kregen ze de kans om één van onze zadels uit te proberen: de 612 Ergowave Active 2.1! Vanwege de regen was de testrit ingekort, maar het weerhield de dames zeker niet om toch even op de fiets te stappen.

Gelukkig mochten ze naderhand het zadel meenemen naar huis en uitgebreid testen. Benieuwd naar de reacties? Dit vonden ze van het zadel:

Manon:

Toen ik de oproep zag van Kirsten op het Fietsvrouwen-platform waarin zij dames zocht voor het uittesten van SQlab zadels werd ik meteen enthousiast. Ik heb al een aantal producten van SQlab voor op mijn mountainbike, maar een zadel voor op mijn racefiets kon wel eens de missende schakel zijn. Sinds ik 3 jaar geleden begonnen ben met fietsen heb ik nog niet het ‘wow’ gevoel gehad bij een zadel. Vooral op de racefiets was ik al even met een zoektocht bezig, en heb ik nu een Prologo zadel waar ik redelijk comfortabel een paar uur op kan fietsen maar geheel klachtenvrij is het niet. Dit komt waarschijnlijk mede door de fysieke problemen in mijn bekken en lies, waar een vernauwing zit die voor beklemming van bloedvaten en zenuwen zorgt. Ook ervaar ik vrij snel last op mijn schaambeen, wat bij een iets langere rit ook snel minder comfortabel wordt.

Na de verhelderende presentatie over de SQ-lab zadels werd ik nog enthousiaster. Het leek allemaal zo logisch! De zadelmeting was vrij eenvoudig. Je gaat op een papier zitten wat op een krukje met ‘pinnetjes’ ligt. Door een beetje heen en weer te bewegen en het krukje als het ware tegen je zitbotjes omhoog te trekken ontstaan er zowel links als rechts gaatjes in het papier daar waar de botjes het papier ‘doordrukken’. De afstand tussen de gaatjes werd gemeten en kwam bij mij op 12 cm uit. Dit betekent dat ik het beste met een 14 cm zadel kan gaan rijden (ik zit liever wat rechter op). Doordat het zadel trapsgewijs verloopt zou de druk op het schaambeen tot een minimum beperkt moeten worden.

De testrit die we naderhand deden was niet heel lang, en dit voelde wel goed aan. Nu zijn we ruim een week en zo’n 200 km verder en ik merk dat ik nog wel een beetje zoekende ben naar de juiste plek op het zadel. Ik merk dat ik de neiging heb om wat makkelijker naar voren te schuiven waardoor de druk op het schaambeen toch weer voelbaar is. Als ik goed naar achteren ga zitten merk ik dit minder maar dan zit ik niet geheel comfortabel. Aangezien ik net een nieuwe fiets heb is het sowieso nog een beetje zoeken naar de juiste afstelling. De geometrie is toch iets anders dan mijn oude fiets waardoor ik iets verder van het stuur af zit. Iets om de komende weken toch nog eens te laten controleren, icm met mijn nieuwe zadel. Van mijn zitbotjes heb ik gelukkig helemaal geen last en ik ervaar geen druk of beknelling in mijn liezen. Al met al lijkt het dus wel een perfect zadel mits ik de juiste zit op mijn fiets heb gevonden! Klachtenvrij kunnen fietsen zal voor mij altijd een uitdaging blijven maar het tot een minimum beperken zou echt al heel fijn zijn!

Loes:

De reden voor mij om deel te nemen aan het SQlab x Fietsvrouwen event was omdat ik na een bikefit nog steeds last had van mijn onderrug en schuurplekjes op het zitvlak. Tijdens het SQlab event werd er middels een presentatie uitgebreid stilgestaan bij hoe belangrijk een goed zadel is voor wielrennen. Een goed zadel heeft zowel invloed op je zadelvlak maar daarnaast ook op je rug. Er werd uitgelegd dat de uitkomst van veel verschillende factoren samen tot het juiste zadel komt.

Na de presentatie was het tijd voor de meting. Ik moest op een krukje gaan zitten en een klein beetje heen en weer wiebelen. Daarna gingen we het papiertje waar ik op had gezeten bekijken en de twee zitbotjes afdrukken meten. Aan de hand van de uitkomst kreeg ik een zadel dat ook meteen op mijn fiets gemonteerd werd. SQlab nam het erg serieus en heeft met precisie het zadel gemonteerd.

Tijdens het eerste korte ritje met het event was het even wennen. Maar de volgende dag ben ik meteen voor een lange rit (>3 uur) met het nieuwe SQ-lab zadel gegaan. Tijdens de rit was ik mij helemaal niet bewust van het nieuwe zadel, wat echt een goed teken is. Ik was dan ook blij verrast toen ik thuis kwam zonder pijntjes. Door aanwezig te zijn bij het event van SQlab x Fietsvrouwen ben ik voorzien van super veel handige informatie en zit ik tot nu toe pijnloos op de fiets.

Lianne:

Afgelopen september mochten we een dag mee samen met Fietsvrouwen naar SQlab/Oneway Bike om hier een presentatie te krijgen over de fietszadels van SQlab en daarnaast deze ook gelijk uit te proberen in de Social Ride.

De dag zelf was geweldig georganiseerd, ook het pand waar we ontvangen werden was van alle gemakken voorzien en hele vriendelijke medewerker(s).

Na de presentatie welke heel interessant was was het tijd om de zitbotjes te gaan meten om hierbij de juiste maat voor het zadel te bepalen. Dit ging door middel van een apparaat, super snel en gemakkelijk.

Hierna werd het zadel gemonteerd op de fiets en was het tijd voor de Social Ride. Helaas zaten we precies in een flinke regenbui maar dat mocht de pret niet drukken.

De ervaring van de dag zelf vond ik super! Wat ik hierin enkel heb gemist heeft meer te maken met de afstelling van het zadel, de juiste hoogte werd bepaald maar heb thuis hierin wel gemerkt dat er meer bij komt kijken als enkel de hoogte van het zadel. Inmiddels heb ik 4x gefietst met dit zadel en al een aantal aanpassingen gemaakt. Zo is het in het begin echt heel erg wennen en moet je het de tijd geven. Daarnaast heb ik het grijze stuk vervangen voor het zwarte gedeelte wat te maken heeft met de zwaarte. Ook aan de afstelling wel wat zaken veranderd, iets meer naar voren, iets lager.

Afgelopen zaterdag een rit gedaan van 93KM en lijk er nu echt aan te wennen, ook geen last meer gehad van schuurplekken in de liezen. De zitbotjes zijn inmiddels ook aardig gewend aan het nieuwe zadel, nog wel wat zoekende in de afstelling, naar mijn idee is hij nu voor 80% goed.

Al met al super positief bevallen en ben al aan het kijken om dit zadel ook aan te gaan schaffen voor op de MTB.

Joyce:

Ik heb na het event nog een afstelritje gedaan, want het zadel stond nog niet helemaal goed. Na deze rit had ik echt het gevoel dat ik goed op mijn zitbotjes zat en niet meer op andere delen. Dat was echt wel een fijn gevoel, al is het echt even wennen dat je je een ander soort ongemak voelt in het begin. Daarna is mijn fiets op de tacx gegaan en ook daar zit ik erg fijn op het zadel. Ook hier heb ik geen last van mijn schaamstreek, maar heb ik veel meer het idee dat ik op mijn botjes en mijn kont zit.

Opvallend vond ik dat toen ik een rit ging doen op mijn andere fiets, met ander zadel ik veel meer last van mijn onderrug had na de rit. Dit was bij het nieuwe zadel niet zo. Echt heel fijn. Volgens mij was dit ook iets wat aangegeven werd tijdens het event. Dat door het meebewegen van je zadel je minder last krijgt van je onderrug. Ik wil het zadel zeker nog verder testen, helaas niet meer buiten maar vooral op de fietstrainer en vanaf het voorjaar weer op de fiets buiten.

Evelien:

De laatste tijd had ik regelmatig zadelpijn/ klachten. Als ik na een paar dagen niet gefietst te hebben weer ging fietsen zat ik niet lekker op mijn zadel en hierdoor veel te schuiven om een goede positie te vinden.

Het testen van een nieuw zadel afgestemd op mijn zitbotten kwam dan ook als geroepen. Nadat het zadel op mijn fiets gemonteerd was gingen we met zijn allen een mooie rit in de omgeving maken. Jammer genoeg kwam de regen met bakken uit de hemel maar hierdoor konden we de zadels wel gelijk goed testen.

Ik merkte gelijk dat ik anders zat op mijn fiets en moest toch wel wennen aan het zadel. Thuis met gelukkig beter weer verder gaan testen. En heb ook de elastomeer aangepast. De grijze zat standaard in het zadel en heb nu de witte er in gezet omdat deze beter bij mijn gewicht past.

Nu ik wat vaker gefietst heb en dus het zadel heb geprobeerd ben ik er erg enthousiast over en heb ik mijn vriend die rugklachten heeft aangeraden ook een zadelmeting te doen.
Nu op naar veel meer fietskilometers.

Nancy:

Na nu paar keer gefietst te hebben kan ik niet anders zeggen dan: ik had gewild dat ik dit zadel al veel eerder had!  Zadelpijn zoals ik eerder had is niet meer aan de orde en ook enorm gereduceerd.

Reden is dat ik nu echt op mijn zitbotje zit (1e keer voelde ik dat wat meer) maar merkte meteen dat de druk verdeling zoveel beter is. Geen overmatige druk aan de voorkant. En merk dat ik niet tijdens het rijden moet verzitten om het ongemak van het zadel te verlichten.

Conclusie het zadel doet wat beloofd is!

Nogmaals dank voor de fijne ochtend!

Kirsten:

Een aantal jaar geleden heb ik al kort kennisgemaakt met de zadels van SQlab. Tijdens het evenement kregen we veel nuttige achtergrond informatie waardoor ik heb geleerd dat het echt belangrijk is om een zadel te hebben die aansluit bij de breedte van jouw zitbotjes. In het verleden heb ik veel zadelklachten gehad, met open wonden in mijn lies aan toe. Ik ben blij dat dat nu verleden tijd is. Tijdens het evenement hebben we ook een korte testrit gemaakt waarin ik al duidelijk het verschil merkte. Op dit moment wacht ik nog op een kortere stuurpen, zodat ik helemaal goed kan testen en nog beter op mijn fiets zit.

Het SQlab zadel heeft ervoor gezorgd dat ik uren op de fiets kan zitten zonder zadelpijn, dat komt goed uit met de komende uitdagingen op de planning!

Zadelpijn, dat hoort erbij toch?

90% van de fietsers heeft klachten tijdens het fietsen en zelfs 92% van de mannen klaagt over een doofheidsgevoel van de edele delen. Het is ook niet gek dat mensen last hebben van zadelpijn, want meer dan de helft van de spinale zenuwen lopen door of voorbij het bekken.

Vaak nemen klachten ook het plezier van het fietsen weg. Veel mensen denken dat pijn erbij hoort, maar dat is zeker niet waar. Door te kijken naar de houding op de fiets en door een goed passend materiaal aan te meten, zal een fietser beter op de fiets zitten en daardoor ook meer plezier beleven tijdens het fietsen.

Fietsen worden standaard geleverd met een algemene maat zadel en dan moet je maar net geluk hebben dat deze maat jou past. We zijn als mensen allemaal uniek en hebben dus niet allemaal dezelfde maat zadel.

Zorg voor een goede maat zadel!

SQlab heeft hier gelukkig goed over nagedacht. Een zadel moet als eerste breed genoeg zijn, zodat je zitbotjes goed op het zadel passen. Daarnaast is het ook belangrijk te kijken naar de fiets waar het zadel op gemonteerd wordt. Voor een stadsfiets zijn namelijk andere zadels geschikt dan voor een racefiets.

Om achter de juiste maat te komen, kun je daarom een zadelmeting doen. Na deze meting weet je precies welke maat zadel je nodig hebt. Dit kun je bij een SQlab dealer bij jou in de buurt doen, óf met de SQlab Zadelmeting voor Thuis!

Koop je een SQlab Zadelmeting voor Thuis? Dan krijg je 10 euro korting op een zadel! Na het bestellen van de zadelmeting ontvang je de kortingscode via de post bij je bestelling. Deze is geldig op elk zadel in onze webshop.